Branding en professionaliteit

Bij branding is het belangrijk dat u uw stempel zet op uw product of dienst. Zonder goede branding is het onmogelijk om een goede marketingstrategie te ontwikkelen, want u legt bij het branden eigenlijk uit wie u bent, wat u doet en wat u belangrijk vindt. Hierdoor is het belangrijk om goed na te denken over het logo, kleuren en een passende huisstijl. Ook andere aspecten zijn erg belangrijk bij het ontwikkelen van een merk zoals de tone-of-voice en wat de kernwaarden zijn van uw bedrijf. Zodra u deze vragen gaat beantwoorden bent u bezig met het opzetten van een sterk en consistent merk. Maar waarom is branding nou echt belangrijk voor een bedrijf?

Een sterk merk verkoopt

Sterke merken hebben onderscheidend karakter. Een succesvolle brand zal ervoor zorgen dat klanten gelijk aan uw merk denken als ze het hebben over een bepaald product of dienst. Met name autoproducenten zijn hier vaak succesvol in, maar ook generieke producten kunnen een succesvolle brand ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld eens aan Campina zuivel, of Chiquita bananen. Dankzij een goed doordachte brand, hebben zij een generiek product toch onderscheidend kunnen maken waardoor zij een hogere prijs kunnen verantwoorden. Het gaat er dus om de juiste uitstraling te geven aan uw bedrijf met de bijpassende uitingen. Kortom, het is belangrijk dat uw merk een goed gevoel geeft aan uw klantenbestand.

Hoe zorgt u voor een goede brand?

Een goede merkactivatie heeft het beeld gecreëerd rondom een merk. Als u dit doet, moet u voor u van start gaat met uw marketingactiviteiten een goede missie en visie opstellen. Vanuit daar kunt u het merk verder uitbouwen door passende merkwaarden te koppelen aan uw bedrijf. Het verschil tussen een kern- en een merkwaarde is dat een kernwaarde voornamelijk van belang is voor de interne communicatie van een bedrijf, terwijl een merkwaarde van belang is voor de externe communicatie. Een merkwaarde laat dus zien waarom uw bedrijf anders is ten opzichte van uw concurrenten.

Het verschil tussen kern- en merkwaarden

U kent de kernwaarden van een bedrijf vast wel. Dit zijn waarden zoals betrokken, no-nonsense mentaliteit en servicegericht. Dit zijn vrij algemene waarden, die ook uw concurrenten hanteren. Probeer daarom gebruik te maken van merkwaarden, zodat u in staat bent om een relatie op te bouwen met uw doelgroep. Merkwaarden stelt u op door uit te leggen hoe uw bedrijf iets doet. Denk bijvoorbeeld aan Coca Cola met het slogan ‘open happiness’. Door deze slogan laat Coca Cola in alle uitingen zien dat zij staan voor geluk. Denk bijvoorbeeld aan alle reclames waarin zij laten zien dat mensen blij worden van hun product. Het laat een gevoel achter, waardoor het een merk wordt dat u bijblijft. Ook uw bedrijf kan dit niveau van branding bereiken door goed na te denken over de juiste propositie, ofwel de juiste belofte aan uw klanten. Goede merkwaarden kunt u vinden door na te gaan hoe u gezien wilt worden en nog belangrijker wat de missie en visie is van uw bedrijf en door te laten zien hoe uw bedrijf te werk gaat. 

Auteur: Daniël Vergouwen

Deel dit artikel op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lees meer interessante artikelen

Suggesties voor onderwerpen?

Stuur mij dan vooral een mailtje!

×