Combineer SEO en SEA en haal meer uit uw campagnes

SEO en SEA vallen allebei onder de noemer zoekmachinemarketing. Waar SEO gericht is op de lange termijn en organische vindbaarheid, is SEA bijna het tegenovergestelde te noemen met snel resultaat en betaald bereik. Hierdoor worden deze online marketing disciplines vaak als aparte ‘eilanden’ gezien. Zonde! Door SEO en SEA met elkaar te combineren, bereiken we een optimaal resultaat. We vertellen u alles over de mogelijkheden in dit blog.

Kwaliteitsscore SEA en SEO content

Google werkt met een algoritme voor het bepalen van de advertentiepositie van een zoekwoord, dit werkt als een soort veiling. In deze veiling spelen twee onderdelen een essentiële rol: de hoogte van de bieding op het zoekwoord en de kwaliteitsscore. De kwaliteitsscore is afhankelijk van drie factoren: de relevantie van de advertentietekst, het verwachte doorklikratio en de landingspagina. Hoe de hoger de kwaliteitsscore, des te minder u betaald voor een betere positie in Google.

Vooral de laatste factor van de kwaliteitsscore, de landingspagina, is een perfecte match met SEO-optimalisatie. Voor een hoge kwaliteitsscore moet er een relevante tekst op de landingspagina staan (inclusief de juiste zoektermen in de tekst en koppen), moet de websitesnelheid op orde zijn en moet de landingspagina gebruiksvriendelijk zijn. Tot slot is een duidelijke structuur belangrijk van de pagina belangrijk, zoals bijvoorbeeld navigatie en linkjes. Zo is het bijvoorbeeld niet aan te raden om bezoekers vanuit een advertentie naar de homepage te sturen, maar juist naar een landingspagina die speciaal hiervoor ingericht is. Een geoptimaliseerde SEO-pagina zorgt in dit geval dus voor een aantrekkelijk prijskaartje voor SEA-campagnes – en natuurlijk ook voor een sterke organische positie.

Zoekwoordenonderzoek SEO & SEA

Zowel bij SEO als SEA ligt de basis van de werkzaamheden bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Het is dus altijd aan te raden om in beide bronnen te kijken naar de zoekwoorden en de resultaten. Zo kunnen we in SEA-campagnes zien welke zoektermen succesvol zijn – en welke juist niet. Deze inzichten kunnen we dan vervolgens gebruiken voor het schrijven of aanpassen van SEO-content op de website. Denk bijvoorbeeld aan het uitdraaien van zoekwoorden die de afgelopen tijd tot een conversie hebben geleid in Google Ads.

Andersom werkt het natuurlijk ook: SEO-resultaten kunnen ook een goede basis zijn voor nieuwe zoektermen voor SEA-campagnes. Zo is het voor longterm-zoekresultaten lastig om een goede organische positie te behalen. Het gaat hier vaak om meerdere zoekwoorden achter elkaar, of zelfs complete zinnen. Doordat ze zo specifiek zijn, is het lastig om een tekst hierop te laten ranken. Met een SEA-campagne kunnen we dit relevante verkeer wel direct afvangen.

SEO SEA marketing: het beste van beide werelden

Wanneer u kiest voor alleen SEO of alleen SEA, zult u merken dat u op bepaalde punten tekort gaat komen. Dit heeft echt te maken met de voor- en nadelen van beide kanalen. Heeft u bijvoorbeeld binnenkort een actie of evenement die u via de zoekmachine extra onder de aandacht wilt brengen? Met SEO moet u dan al maandenlang vooruitplannen, omdat het een aardige tijd kan duren voordat de pagina geïndexeerd wordt. Met SEA is het wel direct mogelijk om op korte termijn iets te promoten.

Aan de andere kant blijft SEA dan wel weer altijd een flinke investering wanneer het gaat om advertentiebudget, iets waar u bij SEO geen last van heeft. Ook zorgen SEO-activiteiten gedurende een langere periode voor resultaat. Wanneer we een SEA-campagne uitzetten, zal dit immers niets meer opleveren.

DeGroot Marketing, uw SEO en SEA specialist

Door zowel actief met SEO als SEA aan de slag te gaan, zorgt u voor een maximale impact in Google. En we hebben goed nieuws: ik kan u met beide onderdelen helpen. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan contact met mij op.

Auteur: Danielle Groeneveld

Deel dit artikel op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lees meer interessante artikelen

Suggesties voor onderwerpen?

Stuur mij dan vooral een mailtje!

×