Corona en de voordelen van een freelance marketeer

Voor veel bedrijven zijn dit onzekere tijden. Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit, maar om dit goed aan te pakken heeft u natuurlijk ook geschikt personeel nodig. Maar medewerkers aannemen met contracten van maanden/jaren zijn een flinke investering, met de nodige extra kosten en bijbehorende risico’s. Een slim alternatief is het inhuren van een online marketing freelancer, waarmee u veelal dezelfde wenselijke werkwijze bereikt. Enkel de betaalwijze zal verschillen. In dit artikel zet ik een aantal redenen op een rijtje waarom een freelancer inhuren interessant is, vooral nu.

Een freelancer biedt volledige flexibiliteit

Een freelancer huurt u in op het moment dat u het nodig heeft. Dit kan zijn voor een tijdelijk project, als vervanging voor een medewerker die met verlof gaat, structureel voor extra kennis in huis, of voor een langdurige samenwerking zoals vergelijkbaar met een werknemer in loondienst, maar dan zonder risico’s. Zijn de zaken momenteel meer risicovol door de coronacrisis? Dan is afschalen met een freelancer een stuk eenvoudiger en goedkoper. Dat maakt het, zeker in de onzekere tijden met COVID-19, een ideale keuze. Ook kunt u grotendeels op afstand samenwerken met de freelancer, door alle hedendaagse communicatiemiddelen: van het delen van bestanden in bijvoorbeeld Google Drive en het bijhouden van een urenregistratie, tot online videogesprekken voor overleg en evaluatie!

U haalt een echte expert in huis

Heeft uw bedrijf een specifiek online marketing vraagstuk? Van Google Analytics tot zoekmachine optimalisatie en van e-mailmarketing tot content creatie: voor elk specialisme kunt u een freelancer inhuren. Vaak kiest een freelancer ervoor om zich te specialiseren in één of enkele online vakgebieden, u haalt dus een échte expert in huis met veel kennis van een bepaald onderdeel of enkele onderdelen van online marketing. Daarnaast heeft een freelancer bij veel verschillende werkgevers/opdrachtgevers ervaring opgedaan, iets wat zeker voordelen met zich meebrengt. Alles wat hij of zij geleerd heeft en nog steeds bijleert wordt toegepast in de praktijk, en daar kunt ook u de vruchten weer van plukken.

Content marketing van hoge kwaliteit

Wanneer een werknemer vaste in dienst is, komt het geregeld voor dat de ‘sleur’ van de dagelijkse werkzaamheden het over van enthousiasme, vernieuwing en volledige inzet. Een stapje extra voor meer resultaat wordt vaak niet meer gezet. Freelancers kijken met een frisse blik naar uw bedrijf en online omgeving. Zij zullen er alles aan doen om een opdracht/samenwerking succesvol af te ronden/te behouden. Een succesvolle opdracht en/of langdurige samenwerking is immers ook weer hun visitekaartje voor de markt, een goede reputatie is essentieel.

Lagere kosten en minder risico’s

Tot slot komen we uit bij het kostenplaatje. Freelancers werken in de meeste gevallen met uurtarieven, maar vaak is het ook mogelijk om een vaste projectprijs of maandelijkse vergoeding af te spreken. Het uurtarief van een freelancer ligt hoger, maar in de meeste gevallen zijn de kosten van een medewerker in vaste dienst en die van een freelancer nagenoeg gelijk. U betaald bij een freelancer immers enkel voor de werkzaamheden zelf en niet voor allerlei andere zaken zoals vakantiegeld, sociale premies, pensioen, doorbetalingsplicht bij ziekte en dagelijkse reiskosten. Een ander bijkomend voordeel is dat u van de factuur van de freelancer BTW kunt terugvorderen.

Deel dit artikel op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lees meer interessante artikelen

Suggesties voor onderwerpen?

Stuur mij dan vooral een mailtje!

×