Google update BERT, wat zijn de gevolgen?

Wanneer we over BERT praten hebben we het in dit geval niet over het goudgele Muppet-personage uit Sesamstraat. Het is namelijk ook de naam van een belangrijke algoritmewijziging van Google. BERT is de afkorting voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Een ingewikkelde omschrijving, maar het komt erop neer dat Google meer op Al gaat inzetten om taal beter te begrijpen. We vertellen u in deze blog alles over deze update en de gevolgen voor SEO.

Over de Google BERT update

We hadden al Panda, Penguin, Pigeon, Hummingbird en Payday. BERT is de klinkende naam van de laatste grote Google algoritme update. De release van BERT vond plaats in november 2019. Google noemt BERT zelf een van de grootste updates tot nu toe, met een geschatte impact op 10% van de zoekopdrachten. BERT focust zich op het beter interpreteren van zoekopdrachten, door de inzet van artificial intelligence.

Waar eerst vooral naar de losse woorden gekeken werd, richt BERT zich op het beter begrijpen van taal, context, samenhang en nuances. Op deze manier krijgt de bezoeker de beste resultaten te zien. Google wordt met deze update een stuk ‘slimmer’. Zelf omschrijft Google het als volgt: “By applying BERT models to both ranking and featured snippets in Search, we’re able to do a much better job helping you find useful information. You can search in a way that feels natural for you.”

BERT Google in de praktijk

Maar hoe werkt dit nu in de praktijk bij een zoekopdracht? Google geeft zelf het onderstaande voorbeeld. De zoekopdracht is ‘2019 brazil traveler to usa need a visa’. Het woord ‘to’, en de samenhang met de andere woorden in de zin zijn in dit geval erg belangrijk. Het gaat om een Braziliaanse reiziger die plannen heeft voor een reis naar de Verenigde Staten, en niet andersom. Voor de Google BERT update zou het algoritme dit verschil niet herkennen. Nu dit wel het geval is, kan een veel relevanter zoekresultaat getoond worden. 

Optimaliseren voor BERT

U kunt teksten op uw website niet direct optimaliseren, BERT wordt immers alleen ingezet om zoekopdrachten beter te begrijpen. Wanneer u zich altijd al aan de SEO-richtlijnen van Google heeft gehouden (content gericht op zoekintentie, lezersvriendelijk, geen keyword stuffing), dan heeft Google BERT waarschijnlijk weinig impact op uw rankings.

We zetten hieronder de best practices voor het schrijven van content op een rijtje:

– Focus op het schrijven van relevante content voor bezoekers.

– Schrijf voor mensen, niet voor machines.

– Kijk naar de specifieke zoekintentie en geef een ‘natuurlijk’ antwoord op de vraag. Vooral de longtail keywords zijn interessant om naar te kijken. Bekijk in Google Search Console op welke longtail keywords uw website gevonden wordt en speel hier op in met specifieke content.

– Content van een hoge kwaliteit is belangrijker dan ooit. Het gaat niet om zoveel mogelijk woorden en uitleg, maar juist om een duidelijk antwoord op de vraag. Door de groei van voice search en een stijging van mobiele zoekopdrachten, verwachten bezoekers snelle en concrete antwoorden.

Auteur: Danielle Groeneveld

Deel dit artikel op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lees meer interessante artikelen

Suggesties voor onderwerpen?

Stuur mij dan vooral een mailtje!

×