Wat is HubSpot en wat kan ik ermee?

De naam HubSpot heeft u vast al eens gehoord. Maar wat is HubSpot nu precies? Hoe werkt HubSpot? Voor wie is deze software interessant? En wat is de populariteit van HubSpot in Nederland? In dit blog beantwoorden we al deze vragen. Lees hieronder verder.

In het kort: wat is HubSpot?

HubSpot is een software-platform gericht op marketing, sales en klantenservice. Het bestaat uit verschillende onderdelen:

HubSpot CRM
Het CRM is de kern van HubSpot, waarbij alles draait om het beheren van leads en klanten en het onderhouden van relaties. Het is een centrale database, met daarin informatie zoals NAW-gegevens, website activiteit, telefoongesprekken, notities en meer. Andere HubSpot CRM functionaliteiten zijn onder andere het maken van lijsten, pipeline management, e-mailtracking en het inplannen van meetings.

CMS Hub
Relatief nieuw (april 2020) is de HubSpot CMS Hub. Deze module maakt het mogelijk om eenvoudig webpagina’s te creëren, met behulp van een drag-and-drop editor. Zo kunt u zelf zaken op een pagina aanpassen, zonder hiervoor te hoeven aankloppen bij de IT-afdeling. De tool biedt daarnaast onder andere SEO-optimalisatie tips, diverse standaard website thema’s en uitgebreide rapportages.

Marketing Hub
De focus van de Marketing Hub is het verkrijgen van meer verkeer naar de website en het behalen van meer conversies. Zo kunt u aan de slag met formulieren, e-mailmarketing, advertentie management, lijst segmentatie en live chat. Een van de populairste functionaliteiten is het HubSpot marketing automation gedeelte. Op basis van een trigger (zoals een aangepast veld, een toevoeging aan een lijst, gedrag op de website enzovoorts) volgt er een actie. Denk aan het verzenden van automatische e-mails, het toewijzen aan een lead eigenaar of het toevoegen aan een lijst. Alles is mogelijk!

Sales Hub
HubSpot is de perfecte basis voor een gestroomlijnde samenwerking tussen marketing en sales. Beide afdelingen werken samen in één systeem. Zo kan sales bijvoorbeeld leads perfect opvolgen, nadat ze ‘opgewarmd’ zijn door de automation flows van marketing. De Sales Hub beschikt over functionaliteiten zoals leadscoring en workflow automation. U kunt zien in welke fase een potentiële lead zich bevindt en daarop inspelen met gerichte content.

Service Hub
De HubSpot Service Hub is specifiek gericht op klantenservice en klantinformatie. Denk aan een ticketsysteem om vragen af te handelen, een tool om surveys op te stellen voor feedback en een kennisbank.

Deze zogenaamde ‘Hubs’ kunnen afzonderlijk van elkaar werken. Zo kunt u combinaties maken die het beste bij de wensen van uw organisatie passen.

Hoe werkt HubSpot? De inbound filosofie

HubSpot draait helemaal om de inbound marketing filosofie. Het is een vorm van ‘pull-marketing’, waarbij u met de juiste content, op het juiste moment de juiste doelgroep bereikt.

HubSpot beschrijft 3 manieren om de inbound filosofie toe te passen:

Attract: alles begint met het bereiken van de juiste bezoekers, door het aanbieden van waardevolle content. In deze fase zijn ook de buyer persona’s belangrijk. U moet natuurlijk eerst weten wat de kenmerken, drijfveren en doelstellingen zijn van uw doelgroep, voordat u content kunt maken die hierbij aansluit. In deze fase gaat u aan de slag met onder andere een zoekwoordonderzoek, social media en het schrijven van blogs en landingspagina’s.

Engage: waar in de attract-fase alles draait om het aantrekken van bezoekers, is het in de engage-fase belangrijk om bezoekers in leads om te zetten, en ze verder mee te nemen in hun klantreis naar een aankoop. Een voorbeeld van content in deze fase is een whitepaper, waarvoor bezoekers een formulier moeten invullen om de informatie te ontvangen. Persoonlijke automatische e-mails, workflows, chatbots en lead scoring zijn in deze fase onmisbaar.

Delight: de klantreis eindigt natuurlijk niet bij de aankoop van een product, dienst of service. In de delight-fase ligt de focus op klantloyaliteit, door relevante content aan te blijven bieden. Denk bijvoorbeeld aan feedback formulieren, tips na de aankoop en speciale aanbiedingen voor klanten.

Voor wie is HubSpot interessant?

Juist door de verschillende modules binnen HubSpot die u zelf kunt combineren, is HubSpot erg interessant voor verschillende soorten bedrijven. Zo is het perfect voor grote B2B-bedrijven met veel leads, maar ook voor kleine MKB-bedrijven met een focus op service en klantloyaliteit.

Met een klein budget en weinig contacten kunt u al aan de slag. Zo is er een gratis variant, inclusief basisfunctionaliteiten voor CRM, marketing, sales en service. De perfecte manier om uit te proberen of de software iets voor uw bedrijf is! Wanneer u echt goed gebruik wilt maken van HubSpot heeft u al gauw een uitbreiding nodig. Er zijn 3 bundels: Starter (vanaf 46 euro per maand), Professional (vanaf 740 euro per maand) en Enterprise (vanaf 2944 euro per maand. Afhankelijk van het aantal contacten en eventuele add-ons komt u uiteindelijk op een maandelijkse totaalprijs uit.

Populariteit HubSpot Nederland

Wist u dat HubSpot het populairste marketing automation pakket is in Nederland? Volgens cijfers van Datanyze (2020) heeft HubSpot een marktaandeel van 34,2%. De top 5 bestaat verder uit Active Campaign (21,1%), SharpSpring (7,4%), Salesforce Pardot (5%) en Adobe Marketing Cloud (4,8%). E-mailmarketing software met automation functionaliteiten (denk aan Copernica, Spotler, Mailchimp) zijn in dit marktonderzoek niet meegenomen.

Ook op het gebied van kwaliteit scoort HubSpot goed in Nederland. In het jaarlijkse Emerce100 onderzoek staat HubSpot op een mooie tweede plaats, waarbij er onder andere wordt gekeken naar prijs-kwaliteit, betrouwbaarheid, flexibiliteit.

Auteur: Danielle Groeneveld

Deel dit artikel op Social Media

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email

Lees meer interessante artikelen

Suggesties voor onderwerpen?

Stuur mij dan vooral een mailtje!

×